SEJARAH PERODUA BEZZA 「 MYPeroduaclub 」


Perodua Bezza merupakan kereta sedan empat pintu yang dihasilkan oleh pengeluar kereta Malaysia, Perodua. Ia telah dilancarkan pada 21 Julai sebagai rakan sedan kepada Perodua Axia. Bezza merupakan model kedua untuk kemunculan sulung dari kilang kedua serba baru Perodua di Rawang, Selangor.

Nama ‘Bezza’ yang disebut ‘bez-za’ yang diperoleh dari perkataan beza. Huruf 'zz' di dalam ‘Bezza’ mewakili nombor 22, yang dilancarkan sempena 22 tahun Perodua dalam industri automotif negara.

Perodua Bezza merupakan satu usaha dalaman dengan kandungan tempatan 95%, dan mengambil RM300 juta untuk membangunkan. Tiada persamaan dengan model Daihatsu atau Toyota semasa pelancaran. Ia adalah kenderaan Perodua pertama yang didatangkan dengan ciri-ciri keselamatan kawalan kestabilan elektronik.



Pengeluaran sedan pertama Perodua telah pertama yang dibayangkan pada 2010 Kuala Lumpur International Motor Show (KLIMS), apabila Perodua membuat kemunculan sulung model konsep mereka dipanggil Bezza. Tiga tahun kemudian, model konsep lain telah disampaikan oleh Perodua semasa KLIMS 2013; kali ini ia dipanggil Buddyz. Kedua-dua model telah direka sendiri oleh bahagian reka bentuk dan gaya sendiri Perodua yang diketuai oleh Muhamad Zamuren Musa, tanpa merujuk kepada mana-mana model kereta Daihatsu atau Toyota yang sedia ada.

Pengeluaran sedan pertama Perodua telah diluluskan pada 2015 oleh Ketua Pegawai Eksekutif mereka, Datuk Aminar Rashid Salleh. Model pengeluaran akan berdasarkan model konsep Buddyz dan telah diberi nama kod D63D. Oleh kerana rakan kongsi utama Perodua, Daihatsu masa ini tidak mempunyai apa-apa model kereta sedan yang dihasilkan, Perodua terpaksa membangunkan model sedan mereka di-rumah berdasarkan platform Perodua Axia. Tidak seperti pesaing mereka, Proton, Perodua mampu untuk membangunkan model sedan pertama mereka secara rahsia tanpa pengetahuan umum.


Bezza mempunyai tiga varian - Standard G, Premium X dan Advanced.
  • Varian Standard G dilengkapi dengan roda aloi 14 inci, tempat duduk fabrik, roda stereng poliuretana, sistem audio dengan USB, telefon bimbit atau slot telefon pintar di konsol belakang, tempat sandaran kepala duduk belakang berpasang, tempat duduk belakang lipat 60:40, pelepasan but jauh, cermin sisi manual tanpa isyarat seterusnya, penunjuk isyarat badan yang dipasang dan tingkap kuasa.
  • Varian Premium X telah ditambah dalam peralatan dengan sistem audio yang dinaik taraf dengan USB, yang datang dengan Bluetooth, slot telefon bimbit / telefon pintar dengan mengecas pelabuhan 5V/2A USB (di konsol belakang), sandaran kepala laras tempat duduk belakang, cermin sisi manual dengan isyarat seterusnya, sistem kemasukan tanpa kunci dengan butang enjin tekan mula, but butang pelepas pada but, pemegang pintu krom, petunjuk cermin sisi dan lampu kabus depan.
  • Varian Advance adalah versi 'premium tambahan' daripada varian Premium X, oleh itu berkongsi tetapan kuasa-kereta api yang sama seperti Premium X. Ia dilengkapi dengan roda 14 inci direka berbeza, yang berkuasa dan menarik balik cermin sisi dengan isyarat seterusnya, dan skirting sisi. Untuk kurangkan penggunaan bahan api, ia dilengkapi dengan "Eco-Idle Sistem", sama dengan sistem Start-stop. Ia juga menerima sistem audio multimedia dengan navigasi, Smart Link untuk Android sahaja dan kamera undur. Varian Advance menerima butiran tambahan, menggantikan kerusi kain dan roda stereng poliuretana dengan kulit. Sterengnya telah disediakan dengan kawalan sistem multimedia.

Semua varian mempunyai sistem brek anti-kunci (ABS) dengan pengagihan daya brek elektronik (EBD) dan bantuan brek (BA), dua beg udara SRS (untuk pemandu dan penumpang hadapan masing-masing) dan penderia undur dua bermata sebagai standard.

Bagi varian Premium X dan Advance, dua bermata sensor letak kereta depan, diletakkan di setiap sudut hadapan kereta ini dilengkapi, serta tingkap perlindungan jem untuk tingkap kuasa sisi pemandu. Filem suria dan cermin keselamatan dilengkapi juga.

Penumpang hadapan peringatan tali pinggang keledar, kawalan kestabilan elektronik (ESC), sistem kawalan cengkaman dan bantuan mula bukit adalah peralatan keselamatan standard tambahan bagi varian Advanced. Sejak ia dilengkapi dengan unit kepala multimedia, kamera undur juga dilengkapi.

Varian Advance menerima penarafan 5-bintang NCAP ASEAN, manakala yang lain daripada varian memperoleh taraf 4-bintang.

Varian Standard G datang dengan enjin 1,000 cc (1.0 liter) 1KR-VE, versi Perodua enjin Toyota 1KR-DE, yang ia dilengkapi dengan VVT-i, yang akan menyampaikan penggunaan bahan api yang lebih baik, peningkatan kuasa dan tork, dan mengurangkan pelepasan.

Varian Premium X dan Advance, bagaimanapun, datang dengan enjin 1329 cc (1.3 liter) 1NR-VE, satu lagi versi Perodua enjin Toyota 1NR-FE. Enjin ini dilengkapi Dual VVT-i, yang bererti bahawa ia mempunyai injap pemasaan boleh ubah di kedua-dua pengambilan dan ekzos injap. Kereta api injap juga menggunakan senjata roller rocker, bukannya sistem gelongsor langsung, untuk mengurangkan geseran dan meningkatkan kecekapan bahan api, manakala sistem pengambilan telah dioptimumkan dengan pelabuhan, meningkatkan jarak rendah dan pertengahan tork.

Varian Standard G dan Premium X mempunyai pilihan alternatif kepada transmisi manual 5 kelajuan dan transmisi automatik elektronik 4-kelajuan. Varian Advanced hanya mempunyai pilihan transmisi automatik elektronik 4-kelajuan.

0 Berbicara: